Alternativ konceptudvikling – Fra Danmark til Samos på cykel
Vi havde allieret os med en håndfuld sponsorer til
den lange tur, nemlig:
• SparNord, Vejle – www.sparnord.dk/vejle.
• BDO, Vejle – http://www.bdo.dk/.
• Fri-Cykler, Vejle – http://www.fricykler.dk/ – rådgivet om
cykler og udstyr og leveret noget af udstyret.
• Fysioplan – http://www.fysioplan.dk/ – rådgivet med
øvelser og udspændingsteknikker, så skader
forebygges undervejs.
Vi er skruet sådan sammen mentalt, at det for os jo blot
er at beslutte det, sætte målet, delmålene, planlægge
og så gennemføre turen. På samme måde som at spise en elefant – en bid ad gangen.
Turen:
Turen var i samarbejde med Jens Aagaard, oprindeligt estimeret til 28 dage (4 hele uger). Grundet private ferieplaner havde vi præcis 23 dage (et presset udgangspunkt) til hele turen, inkl. 1 til 2 dages restitution og konceptsnak med Jens.
På papiret er turen små 2.500 km, og ser i hovedtræk således ud:
• På cykel fra Padborg over Innsbrück til Bari.
• Ned langs med den italienske adiraterhavskyst, med færge fra Bari til Patra.
• Cykle fra Patra til Athen via Korinth.
• Med færge fra Athen til Karlovassi.
Vi gjorde det for:
• At udvikle vores koncepter.
• Udfordringerne.
• At skabe udvikling.
• ”Galskaben”, de mentale aspekter, og for sjov.
• At vise alle kan gøre det de brænder for – at også helt almindelige mennesker (der hverken er topatleter
eller elitesoldater) kan gennemføre opgaver der ligger ud over det sædvanlige.
Vores motivation var og er stadig:
• At have det sjovt.
• At skabe.
• Netop også ”galskaben” – det mentale.
• Glæden ved at være.
• At gøre noget ud over det sædvanlige.
Her er vores rejsedagbog
Distance totalt – 1.900,75 km
Højdemeter totalt – 12.558,00
Lørdag den 5. juli
Afgang fra Padborg k. 10:30 – ankomst til Hensted kl. 00:15
Distance på 157 km, med en snithastighed 18,83 km/t. Max hastighed på 44,27 km/t, og med 850 højdemeter. Dagen drillede med en del omveje. Vi fandt ud af, at pandelygter er udemærkede til natkørsel på cykel. Vejret helt OK.
Søndag den 6. juli
Afgang fra Hensted kl. 9:30 – Ankomst til Uelzen 21:25
Distance på 143 km, med en snithastighed 18,55 km/t. Max hastighed 40,32, og med 881 Højdemeter.
Frokost var stor buffet, med masser af æg & bacon, ris, fisk. Vi fik ½ halv time på øjet. Lækkert, med under 4 timers søvn forrige nat. Dagen gik helt OK. Vi fik en del regn. Vi måtte bruge lidt dooping (et par smertestillende til nakken) for at starte dagen.
Mandag den 7. juli
Afgang fra Uelzen 9:15 – Ankomst til Seesen 22:00
Distance på 149 km, med en snithastighed 17.5 km/t. Max hastighed 42,28, og med 754 højdemeter.
Dagens højdepunkt var, at vi blev ekskortret af det Tyske politi, væk fra Bundesstrase B4 – en vej vi bestemt ikke måtte cykle på – flinke betjente. Sjøstrands cykel fik nyt baghjul, det kostede en times tid hos cykelhandleren. Vejret bød hård modving og en hel del tordenbyger. Vi kørte ind i Harzen til campingpladsen i Seesen.
Tirsdag den 8. juli
Afgang 9:15 fra Seesen
Distance på 51,11 km, med en snithastighed 16.42 km/t. Max hastighed 51,43 og med 310 højdemeter.
Vi opdaterede turbeskrivelse på internetcafe i Göttingen.
De oplevelser vi har haft de 3 foregående dage, bl.a. tid og kilometer, gør at vi vurderer og planlægger på ny. Vi har kørt en del længere end beregnet, og bruger derfor en del mere tid end planlagt. Vores kroppe har det OK, trætte, ømme lår, og alligevel forbavsende god energi – egentligt mærkeligt at 2 modne herre i normal form, kan cykle 500 km. (med 20 kilo på bagagebæren) på 3 og en halv dag og at benene stadig duer. Vi fik os en omgang Thai-massage (af den lødige slags 😉 – det var rigtig godt for vores kroppe.
Onsdag den 9. juli
Afgang fra Goettingen 9:15 – ankomst til Innsbruck 21:55
4 hæsblæsende skift med “cykel-løb” fra tog til tog. Det var også dagen hvor Sjøstrand tunede cyklen ved at smide støttebenet (på cyklen) væk. Vi besluttede i går, at tage toget til Innsbruck, for på denne måde at få tiden til at passe til opgaven.
Torsdag den 10. juli
Afgang fra Innsbruck kl. 7:45, med ankomst til Brennerpasset kl. 11:17 – snithastighed var 15,15 km/t og distancen 38 km. Faktisk flot synes vi, da strækningen er faktisk en lang stigning. Dagen sluttede i Klausen syd for Bressanone, med en totaldistance på 95,71 km. og en snithastighed på 18,93 km/t – Fra Brenner var turen en lang nedkørsel med maxhastighed på over 61 km/t. Dagens Højdemeter var 1.157.
Vi overnattede på en fantastisk flot beliggende campingplads, blot havde vi 100 meter lige over os, en larmende motorvej, en landevej, og lige nedenfor en voldsom trafikeret jernbane – det kostede lidt søvn.
Fredag den 11. juli
Afgang fra Karlsen 7:45, med ankomst til Trento 16:15
Distance på 97,28 km, med en snithastighed på 19,40 km/t. Max hastighed 42,78, og med 478
højdemeter.
Startede med fødselsdagssang – Sjøstrand blev 50 – tak for sangen Sørensen 😉
Dagens tur startede 7:45 og gik til Trento.
Turen gik gennem den fantastisk flotte Brennerdal, via helt unike cykelstier anlagte langs den flotte flod. Hele turen fra Inssbruck til Trento kan kraftigt anbefales, også til familier med børn. Det er en fantastisk flot tur, primært på nye og flot anlagte cykelstier. Dagen sluttede med fødselsdagsmiddag i Trentos gamle bydel – uha de italienere kan lave mad.
Lørdag den 12. juli
Afgang fra Trento 8:45, med ankomst til Bassanone 17:00
Distance på 97 km, med en snithastighed på 16,98 km/t. Max hastighed 55,75, og med 1.027
højdemeter.
Vores sidst alpe-etape – startende med opstigning bag ud af Trento, Væsentligt hårdere end Brenner. Faktisk én lang stigning på 15 km. med 10 til 15% stigninger (dem der kender Munkebjerg-bakken i Vejle har et billede af stigningerne, blot 14 gange længere, og noget varmere. I Bassanone overnattede vi på hotel – byen svømmede i regn.
Søndag den 13. juli
Start fra Bassanone 7:30 med ankomst til Rosolina Mare kl. 16:00
Distance på 111 km, med en snithastighed på 22,03 km/t. Max hastighed 38,45, og med 328 højdemeter.
Vel ude af bjergene kørte vi ud af byen med noget over 30 km/t. Vi var nu på PO-sletten – flad som en pandekage og pokkers kedelig. Vi nåede hurtigt Padova, hvor vi fik dagens første cafelatte. Her fra gik turen videre til kysten og Rosolina Mare. Vi nåede at slå teltene op inden helvede brød løs. Vores telte ER tætte – Vi fik en ordeltlig røvfuld vand med lyn og torden (undskyld sproget).
Mandag den 14. juli
Afgang fra Rosolina Mare kl. 7:40 med ankomst til Cervia (lige nord for Rimini),
Distance på 123 km, med en snithastighed på 21,36 km/t. Max hastighed 34,49, og med 495 højdemeter.
En flad og kedelig strækning på SS-309 og SS-16. I Cervia opdateres net-dagbog. Sørensen var i Adriaterhavet, og Sjøstrand har atter dopet sin vægt ved at forlise sit ur.
Tirsdag den 15. juli
Afgang fra Cervia 7:50 med ankomst til Senigallia 15:45
Distance på 101 km, med en snithastighed på 20,27 km/t. Max hastighed 55,75, og med 592
højdemeter. Vi kom ud af det flade Po-delta til mere kuperet tærren.
Onsdag den 16. juli
Afgang fra Senigallia 7:40 med ankomst til Cesano 17:30
Distance på 110 km, med en snithastighed på 18,48 km/t. Max hastighed 57,20, og med 981
højdemeter.
Dagen bød på flere barske opturer, bl.a. for at komme uden om Ancona. Kysten er så godt som en lang ferieby iblandet mindre landsbymiljøer. Trafikkulturen er ren anarki, selv politiet kører som s…
Torsdag den 17. juli
Afgang fra Cesano 7:10 med ankomst til Ortona 16:05
Distance på 101,60 km, med en snithastighed på 20,70 km/t. Max hastighed 34,60, og med 335 højdemeter.
Sjøstrand fik punktering på baghjul. Vejret var knap så varmt, et tyndt skydække tog det værste sol.
Nu er der kun 250 km. til Bari.
Fredag den 18. juli
Afgang fra Ortona 7:55 med ankomst til Foggia ved 19-tiden.
Distance på 170,45 km, med en snithastighed på 22,70 km/t. Max hastighed 52,87, og med 1.014 højdemeter.
Den første del til Termoli (76,28 km) kørte vi med en snithastighed på 24,12 km/t. Åbenbart kørte vi så stærkt på et par opstigninger, at lokale cykelryttere åbenlyst udtrykte deres beundring for vores kadance op ad et par stigninger, hvor de i en periode havde fulgt os.
Vi havde alle de tidligere dage mødt en hel del politi. Da vi forlod Termoli og kørte ind i landet mod Foggia skiftede det markant. samtidig forsvandt de store benzinselskabers stationer og cafeterier, der blev afløst af lokale snudskede. Fra lige før San Servero til Foggia mødte vi et hav af prostituerede, der åbenlyst blev serviceret og passet op af lokale “gangsteretyper”, vi i øvrigt kunne genkende fra vores proviantering fra et af de lokale cafeterier (der mere lignede en “gangsterbule” fra en italiensk B-film).
Vi følte os faktisk ret utrygge ved både cafeterier og selve strækningen. Indkørsel i Foggia gennem forstæderne, var ligeledes en ubehagelig oplevelse, først inde i centrum følte vi os nogenlunde trygge.
Lørdag den 19. juli
Afgang fra Foggia kl. 7:48 med ankomst til Bari ved 16-tiden.
Distance på 131, med en snithastighed på 20,09. Max hastighed på 35,60 og med 397 højdemeter.
Lidt samme oplevelser langs turen som dagen før. En varm og kedelig tur. Bari er en noget større by end Foggia. En del forstæder med et flot og præsentabelt centrum. Puglien er stort set fyldt op med vinmarker.
Sørensen fik akutte private problemstillinger hjemme, han måtte tage sig af. Så han tog flyveren hjem fra Bari Airport. Sjøstrand fortsatte turen, og tog som planlagt færgen fra Bari til Patra. Færgen afgik kl. 18:30.
Søndag den 20. juli
En fantastisk flot solopgang og sejltur ned gennem det Joniske Hav, bl.a. ved Kafelonia, hvor færgen lagde til ved Sami. Ankomst til Patra kl. 13:00 med start på etapen kl. 13:30. (græsk tid = DK + 1 time).
En hamrende varm eftermiddag med skyggetemparaturer på lige under 40 gr. Kørte lidt forkert – blev guidet tilbage på sporet (ad støvede grusveje) af 2 middelaldrende mænd på motorcykel, med et eller andet alkoholisk i blodet.
Grækerne er hjertevarme og uhyre hjælpsomme – velkommen til grækenland. Ankomst til Diakopto kl. 17:55. Distance på 56,3 km, med en snithastighed på 18,07 km/t. 596 højdemeter.
Der skulle nu være ca. 160 km tilbage til Port Piræus – havnen i Athen.
Mandag den 21. juli
Afgang Diakopto kl. 07:04 med ankomst til Piræus 19:00
Distance på 164,30 km, med en snithastighed på 20,07 km/t.
Max hastighed 49,99 og med 1.229 højdemeter.
En ret hård dag, der som dagen før var hamrende varm, med skygge- tempetaturer på 39 gr. Ved start kl. 7:00 var der 29 gr. i skyggen.
Krydsede Korinther-kanalen ved middagstid.
Se bort fra de oplysninger nettet giver om Græske færgeafgange. De oplysninger vi havde hjemmefra passede ikke, så ingen færge før i morgen kl. 13:00. Indlogering på hotel, velfortjent bad og et par pils på den meget lokale bar bag hotellet. I modsætning til Italienerne, taler noget flere (også lidt ældre grækere) engelsk. Grækerne er oprigtige hjertevarme, nysgerrige, og så er de generelt meget glade for Anne Marie og Konstantin.
Tirsdag den 22. juli
Afgang fra Piræus kl. 13:00 med ankomst i Karlovassi på Samos kl. 21:00.
Varm og flot tur mellem de græske øer.
Jens Aagaard fra www.samosadventure.dk tog mod på havnen. Tak for den varme modtagelse Jens, tak for det pragtfulde aftenmåltid “på kysten”, og mange tak for hjælp og råd.
Onsdag den 23. juli
Distance på 42 km, med en snithastighed på 15,04 km/t.
Max hastighed 48,81, og med 1.134 højdemeter.
Den store badedag – Turen gik (uden den tunge bagage) til sydkysten af Samos. Heldigvis ligger Karlovassi på den smalle del af Samos, dog skulle der lige overvindes nogle højdemeter, med regulær bjergkørsel på den gamle ramponerede vej mellem Karlovassi og Votsalakia.
De kommende dage hygges der, restitueres, tales forretning og koncepter. Der bades og den
lokale mad nydes.
Søndag den 27. juli.
Samos forlades gennem lufthavnen. Sikke en omgang bøwl for at få cyklen igennem tjek-in. Kassen var for stor til, at den kunne komme gennem både den lille og den “store” scanner. Slæbte cyklen frem og tilbage mellem de enkelte scannere – det endte med at de lukkede kassen op for at tjekke indholdet.
Hjemme igen tids nok til at se afslutningen af den anden tour – stort tillykke til Bjarne Riis og Team.